-->
  • 'مسجد جامع تبریز

    مسجد جامع تبریز

    تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز

    اطلاعات بیشتر
  • 'بازار بزرگ تبریز

    بازار بزرگ تبریز

    مرکز شهر تبریز، بازار بزرگ تبریز

    اطلاعات بیشتر
  • 'خانه مشروطه تبریز

    خانه مشروطه تبریز

    تبریز، خروجی غربی بازار بزرگ، خانه مشروطه تبریز

    اطلاعات بیشتر
  • 'روستای کندوان

    روستای کندوان

    آذربایجان شرقی، ۲۰ کیلومتری شهرستان اسکو

    اطلاعات بیشتر
اطلاعات بیشتر

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز که با نام‌های جامع کبیری و مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود، از مهمترین بناهای تاریخی دوره سلجوقیان است که نمونه‌ای کامل از سبک معماری اصیل ایرانی اسلامی می‌باشد. این مسجد در سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد در انتهای بازار بزرگ تبریز قرار دارد و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به سادگی در عین زیبایی و جذابیت آن به خصوص در زمینه حجاری و کاشی کاری، اشاره کرد. مسجد جامع تبریز از هر طرف توسط بازار بزرگ تبریز احاطه شده که طول آن 60 و عرض آن نیز 15/20 متر است. بر سردر این مسجد، کتیبه‌هایی از سنگ مرمر نصب شده که روی آنها شرحی مختصر از تعمیرات انجام شده در دوره قاجار، داستانی از خواب شاه تهماسی صفوی و برخی از فرمان‌ها در دوره‌های مختلف حکومتی حک شده است. مسجد جامع تبریز دارای دو درب ورودی شمالی و جنوبی است که درب شمالی به سمت صحن مسجد و درب جنوبی نیز به کوچه‌ی کنار مسجد ختم می‌شود. آخرین مکانی که در سالن مسجد جامع به آن برمیخوریم محرابی ساده ولی مارپیچی شکل است که از سنگ مرمر ساخته شده و گفته می‌شود برای ساخت آن از سبک دوره‌ی صفویان استفاده شده است. در بالای این محراب، کتیبه‌ای قرار گرفته که به خط کوفی نوشته شده و مربوط به دوره ایلخانان می‌باشد. شبستان عظیم مسجد که از گنبد و طاق‌هایی بالای ستون هشت گوش آجری برخوردار است، از قدیمی‌ترین قسمت‌های این مسجد به شمار می‌آید. اهمیت مسجد جامع تبریز حتی در کتاب‌هایی مثل مرزبان‌نامه، وقف‌نامه‌ی حاج طالب خان تبریزی و اولادالاطهار نیز ذکر شده است. جاذبه‌های نزدیک مسجد جامع تبریز: • ارگ تبریز • مسجد کبود • مدرسه طالبیه • بازار بزرگ تبریز • مسجد حجت الاسلام • مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی

اطلاعات بیشتر

بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع است که قدمت آن به 3 سده قبل می‌رسد و بعد از زلزله سال 1193، توسط نجفعلی خان دنبلی بازسازی شده است. بازار بزرگ تبریز، یکی از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌آید که شامل 20 راسته و بازار، 35 سرا، 25 تیمچه، 11 دالان و حدودا 5500 مغازه و 40 نوع صنف و همچنین چندین مدرسه، حمام و کاروانسرا می‌باشد. در واقع می‌توان گفت، بازار بزرگ تبریز، کامل‌ترین سازمان اجتماعی را بین بازارهای مختلف ایران دارد. تیمچه مظفریه و راسته قیصریه این بازار از زیباترین و معروف‌ترین تیمچه‌ها و راسته‌ها در میان بازارهای ایران می‌باشند. از مهمترین اجناسی که در این بازار فروخته می‌شود، می‌توان به کیف و کفش چرم، فرش دستباف تبریز و آذربایجان، محصولات گیاهی و دارویی، ادویه، آجیل، پارچه و... اشاره کرد. این بازار در مرکز شهر تبریز قرار دارد که از سمت شمال به بخشی از رودخانه مهران‌رود (میدان چایی)، از سمت غرب به مسجد جامع تبریز و از سمت شرق به عالی قاپو که مجموعه‌ای از کاخ‌های ولیعهد نشین در شهر است، ختم می‌شود. رودخانه میدان چایی، بازار بزرگ تبریز را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند که این دو بخش توسط پلی چوبی به هم وصل شده‌اند. در سفر به شهر تبریز حتما گشت و گذار و خرید در این بازار را تجربه کنید.

اطلاعات بیشتر

خانه مشروطه تبریز

در شهر تبریز، جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی زیادی وجود دارد. یکی از مهمترین این بناهای تاریخی، خانه مشروطه تبریز است. تبریز در گذشته از اصلی‌ترین پایگاه‌های مشروطه خواهی بوده، به همین دلیل خانه مشروطه، محلی برای تجمع و تصمیم گیری‌های بزرگانی چون ستارخان و باقرخان بوده است. خانه مشروطه در شلوغ‌ترین نقطه تبریز یعنی در نزدیکی بازار این شهر قرار دارد. اگر از در غربی بازار خارج شوید و به سمت مسجد جامع تبریز حرکت کنید، این خانه را خواهید یافت. حاج مهدی کوزکانی که از تجار دوره‌ی قاجار بود، سفارش ساخت این خانه را داد و با اوج‌گیری مشروطه خواهی در تبریز، این خانه را در اختیار مشروطه خواهان قرار داد. خانه مشروطه نیز مانند بسیاری از خانه‌های حیاط‌دار قدیمی، حوض و باغچه دارد ولی بیشترین چیزی که توجه اکثر مردم را جلب می‌کند، ساختمان این خانه است. این خانه از دو طبقه ساخته شده که در هر طبقه شما می‌توانید از گچ‌بری‌ها، طاق‌بری‌ها و همچنین در و پنجره‌های منبت کاری شده‌ی زیبای آن لذت ببرید. در دو طرف این ساختمان به رسم یادبود و تداعی حال و هوای آن زمان، مجسمه‌هایی از ستارخان و باقرخان در کنار در ورودی ساخته شده است. لازم به ذکر است که تنها ستارخان و باقرخان نبودند که در این خانه رفت و آمد می‌کردند، بلکه دیگر بزرگانی مانند آخوند خراسانی، صوراسرافیل، علی اکبر دهخدا و... نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها ایفا می‌کردند و تندیسی از این بزرگان نیز در این خانه وجود دارد. علاوه بر تندیس، وسایلی مانند مهری که در پایین نامه‌ها از آن استفاده می‌شد، تفنگ ستارخان و همچنین ظروفی که زمانی از آنها استفاده می‌شده، هنوز در این خانه قرار دارند و شما با تماشای آنها، سفری به گذشته خواهید کرد. علاوه بر تجمع در دوره مشروطه خواهی در این خانه، نشست‌های مهم دیگری نیز در خانه مشروطه صورت می‌گرفت و حتی جلسات مربوط به فرقه دموکرات آذربایجان نیز در همین خانه برگزار می‌شد. جاذبه‌های نزدیک به خانه مشروطه: • بازار بزرگ تبریز • مسجد جامع تبریز • میدان ساعت • ارگ علی شاه هزینه ورودی برای بازدید از این خانه، حدودا 3 هزارتومان است و ساعات کاری آن در فصول بهار و تابستان، از ساعت 9 صبح الی 19:30 و در فصول پاییز و زمستان نیز از ساعت 9 صبح الی 17:30 می‌باشد.

اطلاعات بیشتر

روستای کندوان

روستای کندوان در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد که فاصله آن با شهرستان اسکو ۲۰ کیلومتر است. ارتفاع روستا به ۲۲۰۰ متر از سطح دریا میرسد و رودخانه کندوان در امتداد آن جریان دارد. روستای کندوان، تنها روستای صخره ای در جهان است که زندگی هنوز در آن جریان دارد و زیبایی و طبیعت بکر آن باعث شده تا سالانه توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

اقامتگاه ها

شما میتوانید اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید


اخبار محلی

از اخرین اخبار روستای خود در این سایت مطلع شوید

فروشگاه ها

فروشگاه های محلی

پیام های مردمی

این پیام ها توسط مسئولین منتشر شده اند

دهکده هوشمند

دهکده هوشمند . رویکردی نو برای شهر الکترونیک

اطلاعات بیشتر
تماس با ما:
  • آدرس: تهران خیابان تیموری میدان حسن حسینی خیابان حبیب اله شمالی
    پلاک 56 مرکز نوآوری شریف
  • ایمیل: info@idpz.ir
  • سایت: idpz.ir
  • تلفن: 02165013214
© 2023 smart village. All Rights Reserved. ایده پردازان الکترونیک البرز