امروزه گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در جوامع مختلف است و میتواند تاثیر زیادی روی اقتصاد جامعه بگذارد. طبق آمارهای جهانی، 11% از آمار اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم متاثر از صنعت گردشگری میباشد. صنعت گردشگری علاوه بر تاثیری که روی اقتصاد جامعه میگذارد، روی محیط زیست و فرهنگ جامعه میزبان نیز اثرگذار خواهد بود، پس عدم وجود مدیریت اصولی روی آن، میتواند باعث آسیبهای محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی شود. بنابراین امروزه، صنعت گردشگری با مفهوم تازهای به نام «گردشگری پایدار» در جهان مورد توجه قرار گرفته است.
گردشگری پایدار به معنای بازدید از یک مکان و آسیب نرساندن یا آسیب هرچه کمتر رساندن و به طور کلی، حفظ آن مکان میباشد. توسعه گردشگری پایدار، با مدیریت اثرات گردشگری، اقتصاد، محیط زیست، فرهنگ و منابع جامعه را حفظ کرده و حتی باعث ارتقا و پیشرفت آنها خواهد شد.
گردشگری را به عنوان گردشگری پایدار میتوان نام برد که:
- به اصول اجتماعی و فرهنگی میزبان احترام بگذارد.
- از منابع طبیعی موجود در مقصد به طور بهینه استفاده کند.
- منافع اقتصادی و اجتماعی افراد ذی نفع را مد نظر قرار دهد و فعالیتهای اقتصادی سودآور و بلند مدت را تضمین کند.
با رعایت اصول گردشگری پایدار، میتوان تاثیرات مثبت گردشگری را افزایش و تاثیرات منفی آن را کاهش داد.
اصول گردشگری پایدار:
- کاهش بیش از حد مصرف و اتلاف: که هزینههای بازسازی زیانهای درازمدت را کاهش داده و به کیفیت صنعت گردشگری کمک میکند.
- حفظ تنوع: حفظ و ارتقای تنوع اجتماعی، فرهنگی و طبیعی برای پایداری طولانی مدت این صنعت اهمیت زیادی دارد و پایگاه انعطاف پذیری را برای گردشگری بوجود خواهد آورد.
- مشارکت جوامع محلی: مشارکت میزبانان و جوامع محلی نه تنها به نفع خود آنها و محیط زیست است، بلکه نوع تجربه گردشگری را نیز بهبود خواهد بخشید.
- حمایت از اقتصاد محلی: گردشگری که تعداد زیادی از فعالیتهای اقتصادی محلی را تحت پوشش خود قرار دهد و ارزشها و هزینههای محیط زیست را مدنظر قرار دهد.
- برنامهریزی: گردشگری که با برنامه و چارچوب راهبردی محلی و ملی پیش برود و تاثیرات محیط زیستی را مدنظر قرار دهد تا ماندگاری گردشگری افزایش یابد.
- استفاده پایدارگونه از منابع: حفظ و استفاده از منابع طبیعی، فرهنگی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و به عبارتی شبیه به یک تجارت بلند مدت میباشد.
- آموزش: آموزش خدمه که خود باعث وارد شدن گردشگری پایدار به روشهای اشتغال میشود و در کنار آن استخدام افراد محلی در تمام مقاطع، سبب بهبود کیفیت صنعت گردشگری خواهد شد.
- بازاریابی صنعت گردشگری: به طور کلی بازاریابی، اطلاعات کاملی را در اختیار گردشگران قرار میدهد و علاوه بر افزایش احترام به محیط اجتماعی، طبیعی و فرهنگی، سبب جلب رضایت مشتری نیز خواهد شد.
گردشگری پایدار در سطح جهانی به اندازهای حائز اهمیت است که سال 2017 از طرف سازمان جهانی جهانگردی، به عنوان سال جهانی «گردشگری پایدار: ابزاری برای توسعه» انتخاب شد.
افزودن کامنت